ANUGERAHKAN JENAMA PRODUK ANDA TARAF 7 BINTANG

Jenama-jenama besar seperti Adidas, Google, Nike, Mc Donald dan tak lupa jenama tempatan seperti Maxis, Adabi dan Ramly adalah jenama-jenama bertaraf 7 bintang dan ke semuanya ada satu persamaan >>>>>
.
.
>>> Persamaan mereka adalah, ke semua jenama besar ini telah berdaftar sebagai trademark. Pendaftaran trademark memberi perlindungan undang-undang terhadap jenama yang didaftarkan.
.
.
Jenama anda juga boleh setaraf dengan jenama-jenama besar ini. Apa yang anda perlu lakukan adalah >>>
.
.
>>>daftar segera jenama anda sebagai trademark sebelum:
.
.
Jenama anda diciplak orang lain
Jenama anda disalahguna pihak lain untuk tujuan tidak baik
Orang lain daftar jenama anda dan anda tidak lagi boleh menggunakan jenama anda sendiri!
Anda di saman kerana guna jenama orang lain yang sudah berdaftar
.
.
MACAM MANA NAK DAFTAR??
.
.
Serahkan kepada kami. Kami adalah ejen berdaftar dengan agensi harta intelek di bawah KPDNKK dan pakar dalam menguruskan pendaftaran trademark dengan pengalaman lebih dari 10 tahun.
.
.
Antara klien kami adalah Mr DIY, Sharp Electronic Malaysia, Aman Palestine, TNB dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
.
Kami akan membantu anda membuat pendaftaran trademark dari segi:

.
 Semakan jenama
 Proses permohonan
 Proses pewartaan
 Pengeluaran sijil

Dalam makna kata lain, kami uruskan dari A sampai Z. Sampai anda dapat sijil!
.
.
Untuk mendaftar atau pertanyaan lanjut, whatsaap kami dengan klik link di bawah:
.
.
http://trademark1.wasap.my/
http://trademark2.wasap.my/

Kes Konflik Trademark

Minggu ni saya dan team saya menerima dua kes masalah penggunaan trademark yang mempunyai konflik.

Kedua-duanya adalah melibatkan produk kosmetik yang menggunakan nama yang serupa.

Berlaku ugut-mengugut di antara pemilik produk. Ada yang nak menyaman, dan ada yang nak menyaman balik. Hari-hari berlawan whatsaap nak mempertahankan jenama masing-masing.

Sedih pun ada tengok apa yang berlaku. Masalahnya nasi dah jadi bubur. Duit dah berpuluh ribu keluar untuk buat produk, tapi akhirnya bergaduh dengan pemilik jenama lain sebab “ter”pakai jenama orang.

Saranan saya, sebelum keluar produk, pilih jenama yang betul dan buat semakan trademark dulu sebelum keluar produk. Dah pilih jenama, buat permohonan trademark secepat mungkin.

Dan pastikan monitor permohonan sampai dapat sijil. Bukan setakat buat permohonan sahaja lepas tu biarkan.

Jika perlukan sebarang bantuan untuk mendaftar trademark atau trademark menghadapi masalah bantahan atau bangkangan, boleh hubungi saya.

 

*Gambar sekadar hiasan

Hak Cipta Menurut Islam

HAKCIPTA MENURUT PERUNDANGAN ISLAM
Oleh: Dr. Arieff Salleh bin Rosman
(PhD Fiqh dan Usul Fiqh, UIAM; M.A Syariah UKM; B.A Pengajian Islam Universiti Mu’tah, Jordan)
Pusat Pengajian Islam dan Pembangunan Sosial
Universiti Teknologi Malaysia
aswar@utm.my

1. PENDAHULUAN

Islam merupakan agama yang diturunkan oleh Allah untuk menjadi ikutan seluruh manusia. Teras perundangan Islam adalah wahyu iaitu Al-Quran dan Sunnah. Namun, suatu hakikat yang tidak dapat dinafikan oleh sesiapa, wahyu sudah lengkap dan tiada sebarang perubahan atau tambahan. Namun, permasalahan dalam hidup manusia, semakin hari semakin bertambah. Continue reading Hak Cipta Menurut Islam

Daftar Harta Intelek Anda Sekarang!

Untuk makluman semua, tahun ini dijangkakan Akta Cap Dagangan dan juga Akta Paten akan dipinda bagi memasukkan beberapa baru dan juga penambahbaikan kepada sistem cap dagangan dan paten sedia ada.  Saya juga mendapat maklumat bahawa bayaran untuk permohonan cap dagangan dan paten akan dinaikkan selepas pindaan akta nanti. Cuma sehingga hari ini tiada sebarang maklumat mengenai berapa kadar kenaikan tersebut.

Untuk rekod, ketika ini bayaran pendaftaran harta intelek terutamanya cap dagangan di Malaysia adalah antara yang terendah di dunia.

Jadi sementara harga masih rendah ni, saya sarankan anda yang mempunyai sebarang harta intelek mendaftar segera.

Jika anda perlukan perkhidmatan pendaftaran cap dagangan, boleh hubungi saya di talian 019-3781629 (Azizi) atau emel azizi.zulkefli@bluerich.com.my

UPDATE: Untuk melihat kos permohonan cap dagangan secara terperinci, boleh ke laman berikut:

http://www.zeralogies.com/kos-permohonan-cap-dagangan/

whatsaap blue rich

PETIKAN BERITA: Malaysia paling pantas lulus daftar harta intelek

KUALA LUMPUR: Malaysia akan menjadi negara terpantas di dunia meluluskan tempoh pendaftaran pemilikan harta intelek berbanding Australia, Jepun dan Korea, bermula 1 Februari ini.

Penambahbaikan itu merangkumi tempoh pendaftaran paten daripada 39 kepada 26 bulan untuk permohonan biasa tetapi boleh disingkatkan kepada 20 bulan jika pemohon mahu dipercepatkan. Pendaftaran cap dagangan pula disingkatkan daripada 18 kepada 12 bulan untuk permohonan biasa dan jika pemohon mahu dipercepatkan tempoh itu hanya sekadar enam bulan, tiga minggu saja. Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, dengan memendekkan tempoh pendaftaran itu, Malaysia menjadi negara paling pantas meluluskan pemilikan harta intelek buat masa sekarang. “Bagi Australia, Jepun dan Korea tempoh kelulusan permohonan paten ialah 36 bulan, manakala bagi cap dagangan pula tujuh bulan. Sehubungan itu, Malaysia menjadi negara paling cepat. “Singapura mungkin lebih cepat, tetapi ia berbeza kerana mereka memberi kelulusan secara bersyarat, kaedah ini risikonya ialah jika terdapat sebarang bantahan pihak tertentu yang mendakwa sesuatu produk itu milik mereka dengan mengemukakan bukti, kelulusan itu boleh ditarik balik tanpa membawanya ke mahkamah,” katanya dalam sidang media selepas mengadakan lawatan ke Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO), di sini, semalam. Bagaimanapun, katanya, beliau belum berpuas hati dengan tahap kesedaran pencipta terutama pengeluar produk dari sektor industri kecil dan sederhana (IKS) yang masih belum menitikberatkan soal pemilikan harta intelek sehingga mendedahkan mereka kepada masalah ciplak. “Antara puncanya mereka tidak tahu dan ada juga yang memikirkan bahawa jika sekadar mendaftar jenama saja sudah mencukupi, sedangkan mereka perlu memohon bagi mendapatkan pemilikan harta intelek itu.
“Sehubungan itu, kami akan memperhebatkan kempen kesedaran selain membuka cawangan MyIPO di beberapa lokasi lain bagi memudahkan pengeluar produk melindungi hak cipta mereka,” katanya.

Ismail Sabri berkata, kementerian juga bercadang meminda Akta Hak Cipta bagi melindungi mereka yang terbabit dalam industri hiburan.
“Selain mendapatkan hak cipta umpamanya animasi, lagu, drama atau filem, kita juga perlu mendaftarkannya sebagai bukti jika ada pihak yang mendakwa sesuatu hasil seni itu milik mereka,” katanya.

Sumber: Harian Metro

Takaful dan Harta Intelek

Takaful dan harta intelek mungkin merupakan dua bidang yang berbeza namun ia mempunyai konsep yang sama iaitu perlindungan sebelum berlakunya sesuatu musibah atau masalah. Saya telah menceburi bidang harta intelek sejak tiga tahun lepas manakala di dalam bidang takaful pula pada awal tahun ini. Kedua-dua bidang ini banyak melibatkan interaksi bersama manusia dan juga  perniagaan.

Sebagaimana yang kita maklum, takaful merupakan bentuk perlindungan yang perlu dimiliki setiap manusia bagi menjamin perlindungan pendapatan dan juga kesihatan agar terpelihara. Perlindungan di sini adalah perlindungan dari risiko musibah seperti kematian, hilang upaya kekal dan juga sakit. Perlindungan ini perlu diambil sebelum berlakunya tiga perkara ini dan jika perlindungan ini tidak diambil, masalah yang lebih besar akan berlaku. Continue reading Takaful dan Harta Intelek

PETIKAN BERITA: Menteri akui sukar banteras muat turun haram

Undang-undang perlu dipinda bagi membolehkan kerajaan mengawal kegiatan cetak rompak dan muat turun secara haram, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Ismail Sabri.

Katanya, peruntukan sedia anda menghalang penguatkuasaan ke atas kegiatan tersebut yang semakin berkembang dengan kepesatan teknologi baru.

Beliau juga meredakan kebimbangan orang ramai terhadap pindaan Akta Hakcipta, yang dikhuatiri akan memberi ruang kepada penguatkuasa bagi menceroboh kediaman mereka dan mencari bahan-bahan terlarang berkenaan.
Continue reading PETIKAN BERITA: Menteri akui sukar banteras muat turun haram

Pendaftaran Slogan Sebagai Cap Dagangan

Baru baru ini saya mendapat e-mel dari pembaca yang bertanyakan tentang pendaftaran slogan sebagai cap dagangan. Antara soalan yang ditanya ialah bagaimana untuk mendaftarkan slogan.

Sebelum saya pergi lebih jauh, slogan dalam konsep penjenamaan merujuk kepada satu frasa perkataan yang merujuk kepada kualiti, sifat atau gambaran kepada sesuatu produk atau perkhidmatan. Kebiasaannya slogan digunakan di dalam pengiklanan bagi mencetuskan satu frasa yang unik yang dapat diingati oleh pelanggan sesuatu produk atau perkhidmatan. Continue reading Pendaftaran Slogan Sebagai Cap Dagangan

Pengenalan Kepada Hak Cipta (Soalan Lazim)

Hak cipta merupakan salah satu cabang daripada harta intelek dan hasil kerja berkaitan hak cipta dilindungi oleh undang-undang. Berikut adalah soalan-soalan lazim yang biasa ditanya berkenaan hak cipta yang diambil dari sumber MyIPO.

1. Apakah itu hakcipta?

Hakcipta adalah hak esklusif yang diberikan oleh undang-undang untuk tempoh masa tertentu kepada pencipta karya untuk mengawal penggunaan karya mereka di Malaysia.

2. Apakah akta yang melindungi hakcipta?

Perlindungan hakcipta di Malaysia adalah tertakluk kepada Akta Hakcipta 1987.

3. Apakah karya-karya yang layak mendapat perlindungan hakcipta?

Karya-karya yang layak mendapat perlindungan hakcipta ialah:
(i) Karya sastera;
(ii) Karya muzik;
(iii) Karya seni;
(iv) Filem;
(v) Rakaman bunyi;
(vi) Siaran (broadcast); dan
(vii) Karya terbitan. Continue reading Pengenalan Kepada Hak Cipta (Soalan Lazim)

PETIKAN BERITA: Pemilik Barangan Tiruan Adalah Pencuri – Ismail Sabri

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan meminda Akta Hakcipta 1987 pada sesi Parlimen akan datang dengan memperuntukkan kesalahan memiliki barangan tiruan dan cetak rompak sama seperti seperti memiliki barang curi.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan amat komited berhubung isu ini dan akan menangani masalah ini sehingga peringkat akar umbi.

“Rakyat harus tahu yang salah tetap salah. Wajarlah kesalahan demikian dijadikan satu kesalahan jenayah,” katanya ketika merasmikan Kempen Membanteras Cetak Rompak 2010 yang diadakan di KL Sentral, semalam. Continue reading PETIKAN BERITA: Pemilik Barangan Tiruan Adalah Pencuri – Ismail Sabri